(what is balancing)

 آشنایی بسیاری از افراد درباره بالانس، محدود به چرخها و لاستیکهایی است که باید قبل از نصب به خودروها بالانس شده باشند. در غیر این صورت لرزش فرمان ، سایش ناهموار تایر و غیره را تجربه خواهند کرد.
اگرمرکز جرم با مرکز دوران همخوانی نداشته باشد نابالانسی وجود دارد ، نیروهایی که منجر به ارتعاش می شوند عمدتا به علت نقایص جزئی در اجزای چرخشی ایجاد می شود. شاید تصور این باشد که تمام قطعات ماشینکاری می شوند ولی وجود ناخالصی یا حباب در ریخته گری قطعات ، تفاوت در موقعیت های سوراخکاری یا خارج از مرکز بودن سوراخ شافت اصلی از دلایل اصلی تغییر مرکز جرم می باشد .
بالانس روشی است که توضیع جرم یک محصول (غلتک، پروانه، و غیره) بررسی و تنظیم می شود تا اطمینان حاصل شود که نیروها بر روی یاتاقان ها، بصورت کاملا مساوی می باشد. هدف از عملیات بالانس از بین بردن عدم توازن جرمی است. در واقع در این عملیات تلاش می‌شود تا با جرم‌گذاری مناسب، توزیع جرمی حول مرکز جرم و محور دوران یکنواخت شود.

نیروی گریز از مرکز ناشی از نابالانسی باعث می شود دستگاه ارتعاش ایجاد کند و این لرزش باعث خرابی بلبرینگ و ایجاد سر و صدای غیر ضروری و در نهایت منجر به توقف ماشین شود.

انواع تابالانسی
براساس شکل و میزان این عدم انطباق، نابالانسی های بسیار متنوعی ایجاد می گردد که عواملی همچون انعطاف پذیری روتور، طول و شعاع روتور و نحوه توزیع جرم در طول روتور و شدت نابالانسی در تعیین نوع نابالانسی تاثیر گذار است. عملیات بالانس که برای ایجاد انطباق بین محور دوران روتور با محور مرکز ثقل روتور صورت می گیرد می تواند طیف وسیعی از بالانس استاتیکی ساده تا بررسی رفتار دینامیکی روتور و بالانس در خلاً را شامل شود.

در هر صفحه از روتور می توان نابالانسی را بصورت خارج از مرکزی مرکز ثقل آن صفحه از روتور نسبت به محور دوران در نظر گرفت. این مقدار نابالانسی را می توان با جرم m در شعاع r معادل در نظر گرفت و جرم بالانس را در مقابل آن نصب نمود یا همین مقدار را از آن محل کم نمود تا عملیات بالانس صورت گیرد.

بالانس استاتیکی و دینامیکی

هر بالانس تک صفحه ای را می توان بعنوان یک بالانس استاتیکی در نظر گرفت و به روشهای استاتیکی با ارزیابی اثر ثقلی نابالانسی مقدار و محل آن را شناسایی و اصلاح نمود. اما در روتورهای پر سرعت و یا سنگین بعلت اثرات مقاومت اصطکاک و .. امکان این ارزیابی بصورت دقیق وجود ندارد. در این حالت لازم است با اندازه گیری اثر نیروی گریز از مرکز روتور را به روش دینامیکی بالانس نمود.

 

نابالانسی های دو صفحه ای به بالا را نمی توان به روش استاتیکی بالانس نمود و لازم است با اندازه گیری اثر نیروی نابالانسی که می تواند لرزش تکیه گاه های روتور باشد روتور را بالانس نمود.

هر نابالانسی دو صفحه ای یک نابالانسی دینامیکی است که از دو جزء نابالانسی کوپل و نابالانسی استاتیکی تشکیل می گردد. یک نابالانسی کوپل از دو نابالانسی یکسان اما با 180 درجه اختلاف جهت و در دو صفحه دور از هم تشکیل می گردد.

روزهای اداری

+98 (21) 7761 8023
+98 (21) 5553 2712
+98 (21) 5553 2689
شنبه الی پنجشنبه
8:30 الی 17:00

روزهای تعطیل

ارتباط از طریق فرم تماس با ما
+98 (912) 899 6908
روزهای تعطیل و جمعه
9:00 الی 14:00
آدرس: تهران - خیابان شریعتی-تقاطع ملک-خیابان شکوری-پلاک 1.واحد 7

ساعت کاری ما از شنبه تا پنجشنبه 8:30 صبح تا 5 بعداز ظهر است، اما ما بعد از ساعت کاری و تعطیلات آخر هفته خدمات اورژانسی ارائه می دهیم.

در چرخش ابزار شتاب ما شرایط حیاتی را درک می کنیم و زمانی که به ما بیشتر نیاز دارید، ما آنجا خواهیم بود!